هیجان در درمان: از علم تا عمل– اغلب مراجعانی که به متخصصان و درمانگران مراجعه می‌کنند از هیجانات ناخوشایندی که تجربه کرده و می‌کنند شکایت دارند. غم، اضطراب، خشم و … هیجاناتی هستند که عدم مدیریت صحیح آن‌ها منجر به اختلال‌هایی همچون افسردگی، اضطراب فراگیر و مشکلاتی در روابط بین ‌فردی می‌شوند. اما با وجود اینکه تقریباً همۀ افراد چنین هیجاناتی را بارها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف در طول روز تجربه می‌کنند اما دچار مشکلات جدی همچون افسردگی اساسی، اختلال وحشت‌زدگی نمی‌شوند.

هیجان‌ها سازه‌هایی تک‌بعدی نیستند و از ابعاد مختلفی همچون احساسات بدنی و میل به عمل تشکیل شده و از کارکرد بین‌فردی برخوردار هستند. از سویی هر یک از پروتکل‌های درمانی نوین به نوع خاصی با هیجان‌ها برخورد کرده و آن را مورد هدف قرار می‌دهند. در این کتاب استفان جی. هافمن با کوششی زیاد و بررسی طیف وسیعی از ادبیات پژوهشی حوزه‌های مختلفی از پژوهش‌های نوین بنیادی، از جمله زیست‌شناسی هیجان‌ها، روان‌شناسی اجتماعی، علوم مرتبط با حافظه و پژوهش‌های مرتبط با انگیزش را با قلمی صریح و توانا به حوزه کار بالینی با مراجعان وارد می‌کند. وی معتقد است که زندگی سراسر همراه با هیجانِ ما ایجاب می‌کند تا مهارت‌هایی را جهت مدیریت آن‌ها به کار بگیریم که در غیر این صورت دچار بدتنظیمی هیجانی یا عاطفی می‌شویم. از این رو وی با پیوند بین پژوهش‌های نظری و تبدیل و انتقال مفاهیم حاصل از آن به تکنیک‌های عینی بالینی و اتخاذ رویکردی فراتشخیصی به درمانگران کمک می‌کند تا ضمن افزایش آگاهی مراجعان از زندگی هیجانی بتوانند به مناسب‌ترین نحو روش‌های تنظیم هیجان را به مراجع منتقل کنند.

کتاب حاضر بر اساس جدیدترین یافته های علمی در حوزه هیجان و انگیزش، علوم اعصاب و روا‌ن‌شناسی اجتماعی، روش‌های مبتکرانه‌ای برای بررسی و کار با هیجان‌ها در روان‌درمانی ارائه می‌کند. در این کتاب، استفان جی هافمن که درمانگر و پژوهشگر برجسته ای است در مورد چگونگی عملکرد هیجان‌ها، اینکه چه چیزی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، و چگونه می‌توانند موجب پریشانی شوند، به خوبی توضیح می‌دهد. او با ترکیب یافته‌های حاصل از روانشناسی و علوم مغزی دست به کاری بی‌نظیر زده و فهم ما از چگونگی وارد ساختن مفهوم هیجان به فرایند درمان را بهبود بخشیده است. او راهبردهایی را ارائه می‌کند که به طرز قابل‌توجهی موجب بهبود و ارتقای درمان‌های مبتنی بر شواهدِ موجود و ترویج عاطفۀ مثبت و شادکامی می‌شوند.

این کتاب متخصصان را هدایت می‌کند تا به مراجعان با هر تشخیصی کمک کنند تا آگاهی هیجانی خود را ارتقا داده و از تکنیک‌های تنظیم هیجان، تمرینات مبتنی بر ذهن‌آگاهی، و سایر راهبردهای مؤثر استفاده کنند. بخش‌هایی که با عنوان «کاربست بالینی» ارائه شده مسائل بالینی خاصی را برجسته و موضوعات خوبی را منعکس می‌سازند. کتاب حاضر نمونه‌ای مفید است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان یافته‌های حاصل از علوم پایه تا کارآزمایی‌های بالینی را با کار بالینی در زندگی واقعی و فراتر از مجلات علمی پیوند داد.

مطالعۀ کتاب هیجان در درمان می‌تواند مورد استفاده تمام درمانگران و متخصصان حوزه سلامت روان با رویکردهای مختلف قرار گیرد که هدف آن‌ها کمک به مراجعان برای بهبود مدیریت هیجانات که تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی و بهزیستی و رضایت از زندگی دارد.